گزارش "ویتا سکویل وست" از مسجدسلیمان در 1306 خورشیدی
*این مقاله پیش از این در نشریه مشعل شماره ۴۱۸/یکشنبه نوزدهم آبان ۱۳۸۷ منتشر شده است
"ویتا سکویل وست" نویسنده شهیر انگلیسی از جمله اروپائیانی است که در دهه دوم فعالیت صنعت نفت در ایران ؛ موفق شد از مرکز این فعالیت ها در شهر کنونی "مسجدسلیمان" ؛ که آن هنگام "میدان نفتون" نامیده می شد دیدن کند.
وی پس از بازگشت مشاهدات خود را در قالب کتابی تحت عنوان :
Twelv days and account of a journey across the bactiari mountain is south west persia
در یکصد و چهل و دو صفحه و به قطع وزیری در سال ۱۹۲۸ میلادی به چاپ رسانید...
کتابی که گزارشی از آن را نخستین بار مترجم توانمند زنده یاد "مهراب امیری" با ترجمه بخش هایی از آن در اختیار علاقمندان قرار داد. ترجمه کوتاه زنده یاد امیری از کتاب سکویل وست در کتاب "آنزان- کتاب اول" در کنار مصاحبه ای با او منتشر شده است .(۱)
شش سال پس از انتشار این گزارش کوتاه ؛متن کامل کتاب یاد شده به فارسی ترجمه و منتشر شد.کتابی تحت عنوان "دوازده روز سفر به سرزمین بختیاری " با ترجمه "شفق سعد" که توسط انتشارات "کتاب روز" وابسته به "نشر فرزان روز" در سال ۱۳۸۰خورشیدی در اختیار علاقمندان فارسی زبان قرار گرفت و بازخوانی و استخراج گزارش سکویل وست از فعالیت صنعت نفت ایران نیز از روی این ترجمه و البته مقابله با متن اصلی استخراج شده است.
سکویل وست که بود؟
"ویکتوریا مری سکویل وست" در نهم مارس ۱۸۹۲ میلادی در خانواده ای اشرافی در ایالت کنت انگلستان متولد شد. پدر بزرگ مادری او ؛ لرد سکویل دوم و پدرش لرد سکویل سوم بود و خانه اشرافی که ویکتوریا مری در آن بدنیا آمد قصری با اتاق های فراوان بود.(۲)
اما زندگی در یک خانواده اشرافی و در قصری آنچنانی مانع از این نبود که دختر کنجکاو خانواده لرد سکویل وست به جامعه پیرامونش توجهی نداشته باشد . از آنجا که به نویسندگی علاقه فراوان داشت ؛ نام هنری "ویتا" را برای خود برگزید و آثار فراوانی را به چاپ رساند. با بسیاری از بزرگان ادبیات هم عصر خود مراوده داشت و به زودی جایگاه مهمی در عرصه ادبیات پیدا نمود. قبل از این شهرت جهانی او ازدواج نمود .ازدواجی که در باز شدن پایش به شرق بسیار تاثیرگذار بود "ویکتوریا مری" در سال ۱۹۱۳ میلادی با "هرولد نیکسون" فرزند نیکسون معروف ازدواج کرد و شغل دیپلماتیک همسرش او را با دنیای جدیدی آشنا کرد.
مسافرتهای " سکویل وست" به ایران
همسر ویتا ؛ "هرولد نیکسون" که بواسطه توانایی هایش بعدها از ملکه انگلستان لقب "سر" را گرقت از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۲۷ میلادی بعنوان کنسول سفارت انگلستان در تهران مشغول به کار شد و همین شغل کافی بود تا ویتا دوبار به ایران مسافرت و هر دو بار مشاهدات خود را در ایران منتشر نماید.(۳)
بار نخست که البته مدتها قبل از مسئولیت سیاسی رسمی هرولد در ایران روی داد در سال ۱۹۱۶ میلادی بود که ویتا بهمراه همسرش به ایران آمد و مشاهدات خود را در کتابی تحت عنوان "مسافر تهران" منتشر نمود. کتابی که به فارسی نیز ترجمه شده است . (۴)
بار دوم نیز او به سال ۱۹۲۷ میلادی (۱۳۰۶ خورشیدی) به ایران آمد و طی این سفر بود که به سرزمین بختیاری و مناطق نفتی ایران مسافرت نمود . در این سفر دوازده روزه ویتا بهمراه همسرش هرولد و سه نفر از دوستان انگلیسی و امریکایی شان با اتومبیل و همچنین در بخشی از راه با اسب و قاطر خود را از طریق اصفهان و چهار محال بختیاری به مسجدسلیمان رسیدند. و گزارش دوازده روز سفر به سرزمین بختیاری حاصل این مسافرت است.
گزارش "سکویل وست" از مسجدسلیمان
"سکویل وست" گزارش خود را از حرکت گروهشان از تهران آغاز می کند و پس از آن به دیده های خود از اصفهان و سرزمین بختیاری اشاره می نماید. مقصد سفر او و همراهانش مرکز مناطق نفتی در کوه تپه های مسجدسلیمان بوده و هنگامی که به نزدیکی این منطقه می رسد سکویل وست تقارن بافت سنتی عشایری با مدنیت صنعتی در ایران را اینگونه توصیف می کند :
"چادر های سیاهی که دشت را نقطه چین کرده بودآخرین اثری بود که از عشایر می دیدیم.آنچه انتظار ما را می کشید مدنیت بود که با آن تضادی حاد داشت."
(۵)
جاده ی هموار نخستین چیزی بود که برای "سکویل وست" جالب می نمود .این امر نشان از آن دارد که توجه به راهسازی در مقطع زمانی یاد شده از اولویت های کاری در منطقه عملیاتی صنعت نفت در ایران بوده است. او در این رابطه می نویسد :
"چرخ های ماشین ناگهان به نرمی بر سطحی هموار و طراز اول به گردش در آمد . (آیا این) یکی از شاهراههای انگلستان (است).این راه به کجا منتهی می شود؟ یورک؟ کمبریج؟ نه احتمالا به شفیلد می رود به دود نگاه کن..." (۶)
رونق صنعتی منطقه نیز برای او بسیار جالب بوده است. او گزارش می دهد که: "واقعا هیچ کمبودی وجود نداشت و بر اساس آنچه به ما گفته شد از کوره های بلند عظیم تا ماشین های تراشی که با کسری از سانتی متر تنظیم شده انددر آنجا وجود داشت . آنجا می توانند دیگ بخار بسازند یا دوربین چشمی تعمیر کنند . می توانند مته ای را بیش از یک کیلومتر در خاک ایران فرو ببرند!"
(۷)
مشهود است که در دهه دوم فعالیت صنعت نفت در ایران ؛ رونق اقتصادی و مدنیت نوین صنعتی موجود در میدان نفتون (مسجدسلیمان) نیز برای نگارنده بسیار جالب بوده است ! او در این رابطه با بیانی که تعجب در آن موج می زند از بقالی هایی یاد می کند که بر پیشخوان آنها کنسروها و بطریهای شناخته شده دیده می شد. همچنین از مدارسی یاد می کند که برای کودکان ساخته شده بود.سالن های خنک و بیمارستانهای منظم و زمین های تنیس که زنان با لباسهای تابستانی و مردان با لباس فلانل سفید در آنها بازی می کردند.... همچنین رفت و آمد خودرو ها را که پلیس هایی با شلوارهای کتانی سفید اداره می کردند ؛ اتوبوسهایی که در حرکت بودند و جاده های آسفالته سیاه در بین خانه های یک طبقه سفید رنگ پیچ می خوردند و بالا و پایین می رفتند از دیگر نکاتی بوده که "سکویل وست" را مجذوب خود کرده بود. (۸)
"سکویل وست" در خلال گزارش مشاهدات خود به نکته ظریفی اشاره می کند و آن سابقه آشنایی ساکنان محلی با نفت بوده که بواسطه چشمه های خودجوش نفت حاصل می شده است .او یادآور می شود که :
"بختیاریها نفت را می شناختند .آن را بر سطح چاله های آب باران شناور یافتند(و آن را ) از روی آب جمع (می)کردند.(آنها) نفت را برای چرب کردن زخمها و خراشها استفاده می کردند و ذخایر قیر را تجارت میکردند و به عربها (می)فروختند تا جدار قایق هایشان را که بر دجله و فرات شناور بود را با آن اندود کنند." (۹)
از گزارش "سکویل وست" همچنین می توانیم از چگونگی عملیات حفاری نفت نیز مطلع شویم . او نقل می کند که چگونه مرد انگلیسی جوانی که بعنوان سر مهندس در میدان نفتون حضور داشته برایش چگونگی عملیات حفاری را توضیح داده است:
"انگلیسی جوان با پیراهن و شلوار چروک و دود گرفته برای دادن توضیحاتی به غریبه ها بلند می شود و می گوید دستت را اینجا بگذار تا لرزه را احساس کنی .همان گونه که می گوید دستت را روی زنجیر می گذاری و صدای ضربه ی نبردی که پایین در اعماق زمین جاری است به انگشتت منتقل می شود ولی این لرزه نتیجه ضربه ای است که هشت دقیقه قبل کوبیده شده است." (۱۰)
چگونگی اطلاع رسانی در لحظه به نفت رسیدن چاه نیز در نوع خود جالب بوده است:
"وقتی که تصور می کنند چنین لحظه مهیجی نزدیک شده است به آنانی که به چاه نزدیک می شوند هشدار می دهند .این هشدار موجز و موکد است: سیگار نکشید! در حال حفاری سنگ آهک اصلی." (۱۱)
"سکویل وست" همچنین آماری از تعداد چاههای نفت در منطقه و میزان تولید نفت را نیز منتشر می نماید.بر اساس گزارش او آگاه می شویم که در آن سال
(۱۹۲۷م) بیش از یکصد حلقه چاه در منطقه ای به وسعت پنجاه مایل مربع فعال بوده و در سال چهار و نیم میلیون تن نفت تولید می کردند. (۱۲) وقتی این گزارش را با آمار تولید نفت در مسجدسلیمان مندرج در جلد یک کتاب مدیران صنعت نفت مقایسه می کنیم که تولید (49921109 ) چهل و نه میلیون و نهصد و بیست و یک هزار و یکصد و نه بشکه را نشان می دهد (۱۳) متوجه می شویم اطلاعات سکویل وست در این زمینه چقدر دقیق بوده است.البته سکویل وست به این نکته نیز اشاره دارد که :
"چاههای دیگر هم وجود دارند که در حال ساخت هستند .دراعماق زمین گاهی در عمق بیش از یک و نیم کیلومتر پوزه مته در ستیزی که هیچ گاه چشم بشر فانی آن را ندیده است زمین را می کاود و سوراخ می کند. مته این دشمن باریک و نوک تیز سانتی متر به سانتی متر راه خود را در میان سنگهای نهفته باز می کند." (۱۴)
گنج چسبناک
نکته دیگری که از گزارش سکویل وست قابل برداشت است ؛ تثبیت تاسیسات جانبی بهره برداری نفت در منطقه است . اگر در آغاز کشف نفت در منطقه تولید چاههای نفت به حوضچه های روباز هدایت می شد. در زمانی که سکویل وست گزارش می دهد دیگر تاسیسات جانبی بهره برداری به حدی مستقر شده اند که نویسنده در چند جا اشاره می کند که نفتی به چشم دیده نمی شود:
"این یک میدان نفتی بزرگ است اما من نفتی نمی بینم در عوض جایگاههای وسیعی را می بینم که پر از دیگهای بخار و کوره ها و پیستونها و یاتاقانها و ماشین های تراش و تسمه نقاله های چرمی است که در حال گداختن و کوبیدن و چرخ زدن هستند. دکل نفت دیده می شود.زمزمه آن به گوش می رسد ولی نتیجه آن هرگز دیده نمی شود.لوله های انتقال دهنده مسدود و مهر و موم شده اند .گنج چسبناک میدان نفتون در خط لوله عظیمی که بر فراز تپه های عجیب به خود می پیچد ؛ در دشت های پر از غلات عربستان (خوزستان) پایین می خزد و به طرف آبادان و دریا حمل می شود." (۱۵)
آلودگی هوا و مسایل زیست محیطی نیز از گزارش "سکویل وست" قابل برداشت است. در زمان بازدید نگارنده عملیات صنعتی در میدان نفتون به گونه ای بوده که در برخی از مناطق گاز شدیدا" انتشار داشته است.
"بوی سنگین گاز همه جا و همه چیز را فرو گرفته بود.در نقاطی مشخص از جاده موانعی ساخته بودند و در آنجا همه کبریتها را جمع می کردند و پس از گذشتن از آن منطقه آنها را پس می دادند." (۱۶)
این امر نشان می دهد که در مناطقی که "سکویل وست" یاد می کند ؛ به همراه داشتن وسیله آتش زا چقدر خطرناک بوده است!
او به جامعه شناسی مردمی که می دیده نیز توجه داشته است.در گزارش خود از مردانی یاد می کند با پوستهای تیره .ایرانی و هندی که احتمالا حتی خواندن و نوشتن هم نمی دانستند و این سوال را مطرح می کند که: "واقعا این مخلوقات ساده از موتورهای صنعتی چه ادراکی داشتند؟در دنیای تخیلات آنها دنیایی که از کار آنان تغذیه می کردچه شکلی داشت؟آیا هیچگاه به خود زحمت داده بودند تا درباره آنچه ماورای حوزه وظیفه بلاواسطه آنها قرار داشت بیندیشند؟"(۱۷)
مسافر میدان نفتون تا آخرین لحظات حضور در منطقه نفتی بین سنت بومی و مدرنیته ناشی از نفت تضاد می بیند و گزارش خود را اینگونه به پایان می برد: "شب هنگام از تپه ای بالا رفتیم و در آنجا ایستادیم و میدانی نفتی را نگریستیم که شعله های سرخ فام آن در تاریکی می درخشید.کوههای پر چین و چروک دیده نمی شدند واقعا نمی توانستیم خود را قانع کنیم که یکی از شهرهای گسترده را در انگلستان صنعتی مشاهده می کنیم ؛ ضمن اینکه امکان نداشت نسیم لطیفی که بر صورت ما می وزید از خاک انگلستان بر خواسته باشد." (۱۸)
گزارش "ویتا سکویل وست" از عملیات صنعت نفت ایران در سال ۱۹۲۷ میلادی گویای بسیاری از ویژگی های منطقه نفتی و تاثیر صنعت نفت بر فرهنگ و زندگی این خطه از ایران است .تاثیری که با کشف میادین جدید نفتی به جاهای دیگر نیز اشاعه پیدا کرد.
ویکتوریا مری (ویتا) سرانجام در دوم جون ۱۹۶۲ میلادی بر اثر بیماری سرطان درگذشت. اما گنج چسبناک میدان نفتون همچنان در لوله ها جریان دارد.
پی نوشت ها:
۱- غلامعباس نوروزی : آنزان-کتاب اول/1374/آنزان/تهران/ص 56
۲- ویتا سکویل وست: دوازده روز سفر به سرزمین بختیاری/ترجمه شفق سعد/1374/فرزان روز/تهران/ص2مقدمه
۳- دکتر غفار پور بختیار: بختیاری نامه/1384/آنزان/تهران/ص91
۴- ویتا سکویل وست : مسافر تهران/ترجمه مهران توکلی/چ دوم 1376/فرزان روز/تهران
۵- سکویل وست: دوازده روز .../ص 153
۶- سکویل وست: دوازده روز .../ص154
۷- سکویل وست: دوازده روز.../ص 158
۸- سکویل وست: دوازده روز .../ص 158
9- سکویل وست: دوازده روز ... /ص 165
10- سکویل وست: دوازده روز .../ ص 162
11- سکویل وست: دوازده روز .../ ص163
12- سکویل وست: دوازده روز ... / ص161
13- عباس طرفی:مدیران صنعت نفت/ج یک /چ دوم 1383/بی نا/تهران/ص91
14- سکویل وست: دوازده روز ... /ص161
15- سکویل وست: دوازده روز ... /ص166
16- سکویل وست: دوازده روز ... /ص158
17- سکویل وست: دوازده روز ... /ص168
18- سکویل وست: دوازده روز ... /ص169